September 8, 2010

dear Miss Zuraini Alimusa,

ke hadapan Zuraini Alimusa yang dikasihi.


satu syif aku di hospital, setiap yang masuk aku chart admission.
setiap yang keluar, aku tulis laporan.
setiap yang mengalami kesakitan aku catat pain score.
setiap yang berdarah, aku lakukan Toilet & Dressing. 
setiap yang lembap, menunjukkan aku teliti dan berhati-hati.




aku bersyukur kerana aku telah diberi sedikit peranan yang kecil untuk menjadikan negara ini lebih maju dan efisien. dari kaunter ke kaunter, dari nombor ke nombor, dari orang ke orang, dan dari bilik ke bilik menjadikan sistem ini lebih teratur dan tersusun. 


Procedure might kill you!.
aku pernah dengar ayat ini tapi tak rugi pun..kalo tak dengar pun tak rugi. tapi ianya tidak betul. yang betulnya
Mistake Might Kill You! 


memangpun doktor dan medical assistant kacak dan bergaya (bukan perasan ye). 1minit mungkin boleh membunuh, tapi kesilapan merupakan pembunuh yang paling kejam. even kurang dari 1minit pun kesilapan boleh membunuh. kau silap 1 kali, boleh jatuh ke tangga paling bawah tanah. kau silap 1kali kau boleh jadi nombor paling last. kau silap 1 kali kau boleh jadi isteri nombor-2 malahan isteri ke-3 dan ke-4 kau boleh jadi.


jadi ini sama dengan kau silap sekali hilang sepuluh nyawa terbang-terbang. (kerjaya pun boleh hilang bha kan patient?) 


soalan-soalan yang mengambil masa seminit dua minit itu lah yang membantu paramedik untuk memberikan the best treatment. padahal manusia yang mungkin ayah kepada seorang anak atau ibu kepada salah seorang daripada kita ini sedang menanggung kesakitan boleh mati tanpa soalan yang bukan dibuat-buat. (diagnosis salah, ubat salah, boleh mati juga kan?)


takda masa nurse yang molek dan mantop itu nak tengok seorang pakcik yang sedang mengurut-urut dada. tak pasal-pasal terjangkit pula sakit. lame, so so so lame. on future still lame. pakcik sekarang memang urban tapi nurse nak ke pakcik urban yang berpenyakit? takda masa nak dilengah-lengahkan baik pakai mask. tolong doktor ambil BP(blood pressure).


sebenarnya, nyawa tak sakit la bro(hehehe). badan yang sakit.  sistem teratur dan tersusun inilah yang membuatkan aku (dan berjuta-juta patient) tak kecewa. ~kau jak kecewa zur~ kekekeke...


nasib baik la aku bukan pemerhati dan memang aku penting dalam sistem teratur ini. aku hanya mampu memberikan yang terbaik dalam perkhidmatan aku. kami kan SEDIA MEMBANTU :) aisehmenn


jadi tunggu aku jadi MA qualified dulu, aku panggil kau terus dalam bilik tak perlu ambil nombor. kalau mau tunggu kau jadi menteri kesihatan, sampai aku pencen tidak kesampaian la hajat kau. jadi lawyer cukup la. :D

p/s: aku tulis suka-suka sahaja, zur ko jangan serius sangat. SENYUM SIKIT~ 


hasil daripada kengsal.

5 mumblings:

Zuralimusa said...

Haha. Nah. I still hate procedure on certain occasions. Sakit sikit, procedure boleh pakai. Sakit banyak, procedure boleh bypass saja.

Yes. Boleh dapat treatment without waiting nanti.
I keep your words sayanggg..

Unknown said...

sakit byk syg mmg ada d red zone atau yellow zone..ko d green zone tuh..kekeke..oya lagi stu..yg ko lalui tu bukan procedure..tp sistem yg di buat oleh hospital :) procedure adalah masa berikan treatment... contoh...cuci luka ada procedurenya..jahit luka ada procedurenya jg. kalo sakit byk mcm nak mati da..ahh itu ada procedure jg contohnya..CPR :) itu pasal kalo mcm pakcik yg ada simptom sikit2, sakit banyak tp bukan d state yg boleh smpai mati.. d green zone :)

ko doa smoga sy posting d klinik atau out patient department ok kekeke

DK Norharlisa said...

kalo sakit sangat p emergency..

wardina said...

ooh kalau sakit prgi la hospital kena injrectn haha <3

Unknown said...

wardina..haha..tidak semestinya jg tu..tp kalo ko menunjukkan ko terlalu sakit sangat..doktor akan bagi opsyen injek bg tahan sakit. hihi..

Post a Comment

love love love

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShoutMix chat widget
home who is she? Deseo Respetara members of
Best Blogger Tips